Mode er på mange måder en mærkelig størrelse. Hvert år står designere i kø for at give deres bud på både forårs- og efterårsmoden, og adskillige modemagasiner sidder på rad og række til diverse modeshows for at lade sig inspirere. Det er aldrig helt til at vurdere, hvem det egentlig er, der dikterer moden. Der er selvfølgelig de virkelige kendte designere, som altid sætter en eller anden form for fingeraftryk på det. Derudover finder rigtig mange også inspiration hos såkaldte trendsættere, som ofte er kendte mennesker med en bestemt stil. Et af de elementer, der er sjovt ved mode, er dog, at der aldrig rigtig er nogen, der sætter spørgsmålstegn ved, hvor smart tøjet eller snittet er, når det først er erklæret mode.
Tager man et område som herretøj, er der for eksempel sket rigtig meget inden for den såkaldte modeverden. Tilbage i 80erne satte MC Hammer stilen med sine noget anderledes haremsbukser, som hurtigt hittede blandt modeentusiaster. Kigger man på bukserne i dag, vil man sandsynligvis undre sig over, at de blev så populære, som de blev. Selv inden for et område så simpelt som jeans har der været en kæmpe udvikling. De mange designs har varieret mellem baggy jeans, jeans med boot cut og jeans med lige bukseben. Et af de nyeste tiltag inden for jeans er, at de gerne skal være virkelig stramme samtidig med, at de sidder halvvejs nede om måsen. Moden har talt, og rigtig mange går rundt i dem på trods af, at det giver frit udsyn til underbukser og får fyrene til at vralte lidt som en and, fordi bukserne hæmmer bevægeapparatet. Med risiko for at lyde som en, der kommer fra en meget ældre generation, kan man spørge sig selv, hvor folks skepsis bliver af i denne sammenhæng?
Det samme gælder det faktum, at herretøj også samtidig er blevet mere og mere inspireret af den metroseksuelle stil. Ikke at der er noget i vejen med det, men når man ser en 2 meter høj fyr i lyserøde bukser, kan man undre sig lidt over, at moden kan få lov til at diktere så meget. Der vil selvfølgelig altid være forskellige opfattelser af, hvad der er smart, men nogle gange kan man godt føle, at folk klæder sig på i blinde og med den opfattelse, at så længe det er mode, så går det an.
Herretøj har med andre ord gennemgået lidt af en udvikling henover tiden, og på samme måde er flere og flere mænd også selv blevet mere opmærksomme på, hvilket tøj de går i. Industrien inden for herretøj har derfor oplevet et boost gennem de seneste år, hvor der er kommet endnu mere fokus end tidligere på at skabe moderigtigt tøj til mænd. Mulighederne for at iscenesætte sig selv via sit tøj og skabe en identitet er derfor også blevet større for mænd, end de har været tidligere, hvilket også giver anledning til de lidt mere anderledes designs. Moden som fænomen inden for herretøj er uden tvivl kommet for at blive – det kunne dog være rart, hvis der engang imellem blevet stillet spørgsmålstegn ved, hvor smart tøjet rent faktisk er.