I små og mellemstore virksomheder, hvor internettet er en vital del af grundlaget, kan det være en stor fordel at undervise medarbejderne i grundlæggende søgemaskineoptimering. En SEO-mand kan opnå så og så mange resultater, men hvis alle medarbejdere blot har styr på grundlæggende SEO (Search Engine Optimization) kommer resultaterne nemmere til.
Der er rigtigt meget at hente hvis medarbejderne har styr på de lavthængende frugter. Med lavthængende frugter menes blandt andet:
– Interne links på samtlige sider af et domæne
– Det at nævne et nøgleord i en tekst fremfor stedord
– At tænke på links, når medarbejderen i øvrigt begærder sig rundt på internettet
Især det sidste punkt kan være noget nær en guldmine i forhold til SEO. Hvis alle medarbejdere på deres sociale profiler og almene omgang på internettet sørger for at linke til deres arbejdsgiver, hvornår de har mulighed for det, kan budgettet til SEO næsten spares væk. Næsten. Overdrivelse fremmer forståelse, men der er vitterligt rigtigt meget at hente ad denne vej.
Medarbejderne har mulighed for at lære denne grundlæggende SEO og derved hjælpe alle søgemaskineoptimeringseksperter på vej ad flere veje. En mulighed er naturligvis blot at undervise medarbejderne i SEO en for én. En anden og mere effektiv metode er at lave en SEO-workshop, hvor en anerkendt ekspert underviser flere ad gangen. Sidst, men ikke mindst, er der i Danmark flere tilbud på vej, hvor søgemaskineoptimering for begyndere er i fokus.
Almen søgemaskineoptimering, almen SEO, handler i dag om meget andet end det tekniske aspekt af et website. Det handler om, hvordan brugerne tager imod et website, hvor villige de er til at sprede ordet om sitet og hvor ofte de vender tilbage til det. Disse menneskelige parametre, hvor der måles præcis på brugernes tilfredshed med et aktuelt site, får kun større betydning for SEO i fremtiden. At have entusiastiske ambassadører i form af medarbejdere er guld værd i form til sådanne parametre.
SEO i fremtiden går imod en tydelig tendens. Det bliver sværere og sværere at manipulere sig til rankings ene mand ved hjælp af spam-lignende metoder. Men at have medarbejderne til at ambassadere for websitet ikke alene i arbejdstiden, men også i fritiden, vil skabe en langtidsholdbar og naturlig linkprofil til et site.
At lave SEO kan som nævnt sagtens laves af en enkelt mand, konsulent eller firma for en konkret virksomhed. Sådan er det oftest bedst. Den ene person skal i så fald have styr på alle discipliner fra den tekniske optimering til linkbuilding, fra tekstforfatning af gode title tags og tekster til pressehåndtering og bloggerrelationer og meget, meget mere. SEO har udviklet sig fra at være en nem og håndterlig disciplin til at spænde sig over ekstremt mange forskellige emner, og kravene til en dygtig SEO-konsulent er derfor også steget i takt med dette. SEO kan stadig lave sig gøre og gevinsterne er større end nogensinde før, men det er også sværere end nogensinde før!