Internettet anno 2014 – det er stadig et Klondyke område på mange felter. Tag for eksempel det faktum, at der sprøjtes nye hjemmesider ud fra højt betalte bureauer, der svælger i “lækkert” design og indtagelse af uanede mængder caffee latte, men som oftest ikke har styr på det mest basale, når det gælder om at tilvejebringe et teknisk velbygget site. Ofte går design og “frække gimmicks” over simpel funktion og brugervenlighed, og det ses!
Hastighed og søgemaskiner
De især københavnske bureauer er berygtede for at sælge deres kunder one-page hjemmesider og/eller hjemmesider med ekstremt tunge billeder. Og flotte ser de ud, men når kunderne et par måneder efter lanceringen af sådan et smart “københavnsk reklamebure-genereret” site så konstaterer, at trafikken er faldet dramatisk og at de gode placeringer i Google er væk – ja så er det ofte for sent.
Ofte bliver de gamle adresser på de stakkels kunders hjemmesider nemlig ikke korrekt redirectet til de nye adresser, og så er det helt forfra i søgemaskinerne. Man kunne ønske sig, at de der bureauer lige brugte lidt tid på at lære om redirects. De kunne jo for eksempel lære lidt om den sag hos Kim Tetzlaff: http://kim-tetzlaff.dk/redirect-guiden-php-vhost-htaccess.html
Nu starter overskriften jo med hastighed, og det er bestemt også et vigtigt område – og det hænger også sammen med redirects. Forkert udførte redirects kan nemlig sløve en webserver ganske betragteligt, og det påvirker den hastighed, hvormed hjemmesiden serveres til brugerne.
Hastighedsoptimering er i dag en nødvendig del af en søgemaskineoptimering, og samme Kim Tetzlaff er en af de mest anerkendte eksperter på det felt i Danmark. Hvis du kører din hjemmeside på WordPress (og det gør mange), vil du nok have stor fornøjelse af hans ekstremt grundige test af forskellige plugins til at hastighedsoptimere WordPress.
Tag endelig ikke fejl af vigtigheden af hastigheden. Der er jo altså en årsag til, at Google selv stiller værktøjer til rådighed tul at forbedre din hjemmesides hastighed – for eksempel dette fremragende tool.
Sørg for, at dit webbureau tager redirects alvorligt – og at de hastighedsoptimerer din hjemmeside. Sæt det ind som en betingelse i kontrakten – og gør den endelige afregning afhængig af, om de løfter den opgave eller ej. Flertallet af dem gør nemlig ikke!