Menu Luk

Ny hjemmeside, tekster, grafik og kommunikation

På min arbejdsplads har vi brug for en ny hjemmeside. Meget brug for det. Faktisk er den nuværende så gammel, at man skulle tro, den ikke var fra dette århundrede. Og det er den jo egentlig heller ikke, så den måde vi kommunikere på gennem hjemmesideteksterne og den gamle grafik, er ikke noget vi er stolte af.

Noget må der gøres! Vi er ikke i tvivl – der skal en ny hjemmeside til, med tekster, grafik og hele molevitten. Vi vil jo gerne give vores kunder en chance for at forstå, hvad vi laver på mit arbejde.

Hvordan starter man en ny hjemmeside

Men altså, hvor begynder man, når man skal have en ny hjemmeside? Skal man bare forbedre teksterne til den nuværende grafik eller skal man starte med grafikken og så skrive teksterne bagefter? Er det i det hele taget nødvendigt at ændre både tekst og grafik på samme tid? Der er mange spørgsmål og mange måder at gøre tingene på. Personligt synes jeg, det er bedst, hvis grafik og tekst spiller sammen, så det på alle områder viser, hvad min arbejdsplads er for et sted. Så måske skal man starte med teksten for at definere, hvem vi er på mit arbejde? Men det er ikke så simpelt endda. Det er faktisk ret svært med alt det kommunikation.

Tag nu for eksempel sådan noget som budskaber. Hvad er virksomhedens hovedbudskaber og hvordan finder man frem til dem? Og hvad værre er – når man så har defineret budskaberne, hvordan får man dem så formuleret så de er til at forstå for alle jer, der ikke arbejder på min arbejdsplads? Når det er klaret, hvordan ved man så, hvor mange budskaber, det er rimeligt at bruge? For modtageren kan jo blive ”hægtet” af undervejs, hvis man har for meget at sige. Hjææææælp – det er bare ikke særligt let!

Hovedbudskaber

Vi blev enige om, at have tre hovedbudskaber. Tre er et godt tal. Det er nemt at forholde sig til og huske på tre ting. Og nemt skal det være, for ellers forsvinder informationen i modtagerens bevidsthed. Dernæst gik vi i gang med at skrive, men fandt hurtigt ud af, at det ikke er så ligetil at skrive gode tekster. Det kræver gode formulerings- og reflektoriske evner at sætte sig i modtagerens sted og skrive på dennes præmisser. For det handler jo dybest set om at sælge – hvad enten man sælger vin, smykker eller kompetencer. Teksten skal sælge virksomheden på en troværdig måde. Vi skal fortælle hvem vi er og hvad vi kan, så vores potentielle kunder ikke er i tvivl om, hvad de får, når de køber vores ydelser og produkter.

Nu er teksterne færdige, og vi er kommet til den grafiske del. Her er det jo vigtigt, at grafikken spiller sammen med vores budskaber, så vi ikke udstråler noget andet, end vi kan stå inde for. Indtil videre har vi forskellige forslag i spil, men vi nærmere os stille og roligt et resultat, som vi kan blive rigtige tilfredse med. Men hold da op, en lang proces! Mine kolleger og jeg er dog ret sikre på, at det var hele sliddet værd, når først kunderne kommer strømmende til, fordi de rent faktisk forstår, hvad vi laver.

Og så er det, at der skal tænkes SEO ind i det hele, og der allierer vi os altså med branchens absolutte og ukronede konge: https://www.concept-i.dk/hvad-er-seo-sogemaskineoptimering.html – det er SEO, der virker!

Related Posts