Hotel i hovedstaden

Hotel i hovedstaden

Min fætter, Gert, har skabt sig en rigtig god forretning, efter at han for nogle år siden købte et noget hensygnende vaskeri i hovedstadsområdet. Gert havde i sine helt unge dage arbejdet nogle få år i hotelbranchen, og han var ud fra sine erfaringer i branchen overbevist om, at han til sit vaskeri kunne skaffe mange kunder blandt byens hoteller, hvis han bare sørgede for at leve præcis den service, som hotellerne har brug for.

Han havde i de få år, han arbejdede på et hotel i København – nemlig http://www.brochner-hotels.dk/ , haft nogle oplevelser med det vaskeri,  som hotellet benyttede sig af til sengetøj, håndklæder og øvrigt vasketøj, som havde efterladt ham med den fornemmelse, at det vist mere var hotellet, der var til for vaskeriets skyld og ikke omvendt.

Derfor gav han sig til at strikke et koncept sammen med en hidtil uhørt fleksibel service overfor netop hoteller. Han var overbevist om, at han kunne skaffe sig kunder ved at konkurrere på service i stedet for at kaste sig ud i en konkurrence på priserne.

Gerts eget kendskab til arbejdet på et hotel gav ham en fordel, da han begyndte at besøge en række hoteller for at tilbyde sin tjeneste. De fleste steder blev han i starten afvist med den bemærkning, at hoteller havde en udmærket kontrakt med et vaskeri, og den ønskede man ikke at ændre på.

Men nogle af hotellerne havde haft uheldige oplevelser med deres vaskeri, så de var nemmere at få i tale. Gert lagde sit koncept for udstrakt service på bordet, og det var klart, at mulighederne var interessante for hotellerne.

På den måde fik han sine første kunder blandt Københavns hoteller, og sammen med nogle gamle kunder, han havde “arvet” fra den foregående indehaver var det tilstrækkeligt til at drive vaskeriet uden underskud. Gert var tilfreds, men fortsatte selvfølgelig sine bestræbelser på at udvide kundekredsen, idet han holdt fast i, at han helst ville have hoteller som kunder.

I en branche som hotelbranchen taler folk selvfølgelig sammen, og de hoteller, der benytter Gerts vaskeri, har åbenbart været meget tilfredse med hans service, og han begyndte at opnå noget af den bedste reklame, man kan få, nemlig mund til øre reklamen, der handler om, at hans kunder fortalte andre om deres positive oplevelser med deres vaskeri.

Så på et tidspunkt begyndte Gert at få henvendelser fra hoteller, han ikke selv havde forsøgt at hverve som kunder. De ville gerne have et tilbud på vask af deres sengetøj, håndklæder og så videre. Når Gert så afgav et tilbud, var det hver gang med en skriftlig redegørelse for den fleksible service, han var indstillet på at yde. Der skulle selvfølgelig også være en pris med i sådan et tilbud, men det var tydeligt, at prisen ikke var det mest interessante for hotellerne.

Stille og roligt udvidede Gert sin kundeportefølje blandt hoteller i København, og han har været klog nok til aldrig at slække på den fine service, han yder sine kunder. Hellere betale overtid til medarbejderne end svigte en kunde, mener han, og den holdning har gjort ham til en holden mand.