Computere og tilbehør hitter på black friday

Computere og tilbehør hitter på black friday

Hvis du holder dig blot den mindste smule orienteret, kan du ikke undgå at have bemærket fænomenet ”black friday”, som er udsalget over alle udsalg. Det finder kun sted en enkelt gang om året, nærmere bestemt den sidste fredag i november. Det er en tradition vi har overtaget fra USA, akkurat som fejringen af for eksempel halloween. Black friday har kun eksisteret i Danmark ganske få år, men er allerede blevet et tilløbsstykke uden lige. Faktisk omsættes der denne dag markant mere i Danmark end alle andre dage på året. Black Friday er også et relativt nyt fænomen i USA, men her har det dog eksisteret siden 2000. Også her er det fortsat en meget stor event – faktisk så stor, at store dele af USA holder fri den dag pga. udsalget.

Computere og tilbehør

Enorme omsætningstal for forbrugerelektronik

Selv om rigtig mange brancher forsøger at hægte sig på det buldrende udsalgstog, er det er først og fremmest forbrugerelektronikken, der trækker læsset. Fladskærms-TV, mobiltelefoner, computere og tilbehør langes over disken i voldsomme mængder. Der kan også være computertilbehør som eksterne harddiske på tilbud, eller dyrere tilbehør til mobiltelefoner. Som regel går forbrugerne mest efter de produkter, der er mærkbare besparelser på, og det er der en vis logik i. Festen varer kun denne ene dag, og skal der opnås mest muligt udbytte, duer det ikke at bruge tid på 5- og 10-kroners besparelser. Ofte skal man stå i kø til de rigtig gode tilbud, så det er sjældent muligt at nå at købe mange forskellige ting, hvis de da ikke befinder sig i den samme butik.

Det i sagens natur de store elektronikkæder som Elgiganten, Power og flere andre, som især øger omsætningen på black friday. Mange annoncerer først de rigtig skarpe tilbud kort tid forinden, men nogle hjemmesider starter tidligt, og du kan eksempelvis allerede nu se udvalg af tilbud her.

Undgå at blive revet med og gøre impulskøb

Black friday er naturligvis opfundet og orkestreret af de handlende, og formålet er at skabe en ”blodrus” med en række vanvittige tilbud som trækplaster, således at der for alvor kan komme gang i salget. Et af elementerne er et ønske om at varme forbrugerne op, så dankortet kan sidde lidt løsere i december måned, som også er en vigtig måned for de handlende. Men som bekendt ”narrer de kloge de mindre kloge”, og du kan selv gøre meget for, at du bliver vinder i spillet. For der skal naturligvis reelle og rigtig gode tilbud på banen for at sætte lavinen i gang, og kan du spotte dem mellem alle de middelmådige tilbud, er du godt på vej til at gøre en god handel.

Først og fremmest betaler det sig at være nøgtern. Er der noget du mangler? For er der ikke det, kan det være en god taktik at vende det døve øre til al hurlumhejet. Hvis du har, hvad du har brug for, bliver selv det bedste køb jo blot til en ekstraudgift – uanset hvor billigt det end måtte være. Hvis du på den anden side rent faktisk står og mangler en ekstern harddisk eller en ny computer, er der til gengæld al mulig grund til at tune ind på black friday. Det forudsætter selvfølgelig, at du kan vente med købet til slutningen af november – men prøv ad. Der kan være mange penge at spare.

Undersøg selv de gode black friday-tilbud nærmere

Hvis du har et reelt behov for nyanskaffelser, venter du naturligvis til black friday-tilbuddene offentliggøres. Det sker som regel i ugen op til selve dagen, men der kan sagtens være nogen, der tyvstarter allerede inden. Her er der forhåbentlig gode tilbud på det du mangler, hvad enten der er en fladskærm, computerudstyr eller noget helt tredje. Når du har udset dig de produkter, der er aktuelle i din situation, bør du kigge nærmere på de annoncerede besparelser. Tjek selv de reelle normalpriser med google eller andre værktøjer.

Som forbruger kan du nemlig ikke vide dig 100% sikker på, at butikkerne altid spiller fair play. Der er desværre eksempler på, at de annoncerede førpriser ikke er reelle. I USA er der også en del eksempler på, at både leverandører og butikker arbejder taktisk hele året med henblik på et godt salg på black friday. På udvalgte produkter kan leverandøren for eksempel sætte oppustede vejledende priser, eller butikken kan af egen drift sælge produkterne til en urealistisk høj pris i månederne op til udsalget. Det betyder i praksis, at der ikke sælges nogen produkter i peroden, men til gengæld kan prisen så dumpes til black friday, så besparelsen kan se helt ekstrem ud, uden nødvendigvis at være det.

Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*
= 4 + 1